Ana içeriğe atla

galata

TEŞVİKLERİ DESTEKLİYORUZ AMA YETERLİ DEĞİL

04.04.2020 - 10:07

UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, lojistik sektörünün ayakta kalması için yeni ekonomik önlemler alınması gerektiğini belirtti ve ekledi: “Teşvikleri destekliyoruz ama lojistik sektörü için yeterli değil. Aksi takdirde sektörün virüs sonrası toparlanması zor olur.”

İş dünyası ve hizmet sektörünü bir araya getiren Hizmetix Dergisi olarak, koronavirüsün ekonomiye etkisini masaya yatırıyoruz. Farklı sektörlerin temsilcileriyle yaptığımız röportajlarla, yaşanan süreci değerlendiriyoruz. Ulusal ve uluslararası lojistik sektörü de koronavirüs salgını sebebiyle derinden etkilenen sektörlerin başında geliyor. Özellikle havayolu şirketlerinin Çin’e olan uçuşlarını askıya alması, hem küresel tedarik zincirinde hem de dış ticaret ile paralel şekilde hareket eden lojistik sektöründe kayıpları beraberinde getirdi. Düşüş sadece havayolu ile sınırlı kalmayıp tüm taşımacılık modlarında kayıplara yol açtı. Salgın; hava, kara ve deniz yollarındaki sevkiyatları ciddi ölçüde etkiledi. Sektörün içinde bulunduğu durumu UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener ile değerlendirdik.

Ekonominin ayakta kalması için bugüne kadar birçok teşvik açıklandığını belirten Eldener, “Teşvikleri destekliyoruz ama lojistik sektörü için yeterli değil. Bizim sektörümüz finans ağırlıklı. Şirketlerin kara listeye alınmaması için ödemelerini zamanında yapması gerekiyor. Şirketler, kara listeye alınmadan bu süreci atlatmak zorundalar. Aksi takdirde virüs sonrası toparlanmak zor olur.” dedi. Eldener’in çarpıcı açıklamaları özetle şöyle:

 

HAVAYOLU TAŞIMACILIĞINDA MALİYETLER İKİYE KATLANDI

Yolcu uçakları iptali, kargo maliyetlerinin artmasına yol açtı. Yolcu uçağıyla kargo gönderildiğinde maliyetin bir kısmı yolcu bileti üzerinden karşılanıyordu. Yani kilo maliyeti, kargo için düşük çıkıyordu. Kargo uçakları ise yolcu olmadığı için daha yüksek bir bedelle taşımacılık yapıyor. Bütün maliyet kargoya bölünüyor. Şu an lojistik firmalarına 2 buçuk katı kadar yükselen kargo maliyeti bindi. Bazı havalimanlarının da kapanması daha az sefer, daha fazla maliyet demek oldu. Bu sıkıntı, en iyi ihtimalle nisan sonuna kadar devam edecek. Ümit ederiz ki mayıs ayı çok daha iyi olur.

 

ARAÇLAR YOLDA NE KADAR OYALANIRSA, MALİYET DE O ORANDA ARTIYOR

Türkiye’nin Avrupa’ya olan ihracatı durma noktasına geldi. apıkule Sınır Kapısı’nda alınan önlemler sebebiyle yük taşımacılığı neredeyse yapılamıyor. Şöforlere karantina uygulanması işi aksatıyor. UTİKAD olarak şöforler için sınır kapısında hızlı tanı testi uygulanmasını istedik. Bunu kabul ettirmek zaman aldı ama Sağlık Bakanlığı dün buna izin verdi. Bunu dışında Avrupa’da başka problemler de var. Mesala Bulgaristan, polis konvoyu eşliğinde şöforleri ülkenin bir sınırından diğer sınırına taşıyor. Sırbstanda aynı şekilde. Sonuçta TIR yola çıktıktan sonra ihracat malının ne kadar süre içerisinde boşaltacağını tahmin edemiyoruz. Araçlar yolda ne kadar oyalanırsa, maliyet de o oranda artıyor. Yani karayolundaki poroblem derin. Yine Irak sınırında günlük TIR geçişi 2 binder 600'e kadar geriledi. Türkiye’nin ihracatı çok fazla etkilendi virüsten dolayı.

 

BOŞ KONTEYNER PROBLEMİ BAŞLADI

Denizden ihracat için boş konteyner olması gerekiyor. Bu konteynerler Çin’den geliyor. Ancak sınırlar kapanınca Türkiye’de boş konteyner problemi başladı. Boş konteyner yok. Ayrıca konteyner için Çin’e spariş veremeyen firmalar, Türkiye’ye yöneldiler. Türkiye, aldığı siparişleri dünyaya sevk etmeye çalışırken ekstara bir taleple karşılaştı. Bu sebeple gemiler iki hafta sonra yük alabiliyorlar. Bu da maliyetleri yükseltti.

 

DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞININ ÖNEMİ ARTTI

Demiryolu taşımacılığının önemi, virüsle birlikte tekrardan ön plana çıktı. İhracatçılar demiryolunu yavaş buluyordu. Bu taşımacılığı bir yöneliş oldu. Ancak şimdi de elimizde yeterli vagonun olmadığı ortaya çıktı. TCDD'nin elinde bin 200 vagon var. Ancak 2 bin 200 vagıonluk sipariş oldu. Yine de demiryolu taşamacılığı talep görüyor. Bu ileri de devam edecektir. Şu an tarifeler değişmediği için maliyetler de yükselmedi. Bu sektör için iyi bir gelişme.

 

VİRÜSÜN YAYILMAMASI İÇİN TEDBİR ALDIK

Sektör kendi içerisinde tedbirler aldı. Depolarda çalışan herkeste maske ve eldiven var. Şöforlerin de ateşini ölçüyoruz. Ateşi varsa tesise alınmıyorlar. 2 günde bir bütürn ofisler dezenfekte ediliyor. Kabin içi dezenfekte de yapılıyor. Virüsü mümkün olduğu kadar insanlardan uzak tutmaya çalışıyoruz.

 

SEKTÖRÜN AYAKTA KALABİLMESİ İÇİN YENİ ÖNLEMLER ALINMALI

Birçok teşvik açıklandı. Teşvikleri destekliyoruz ama lojistik sektörü için yeterli değil. Bizim sektörümüz finans ağırlıklı. Şirketlerin kara listeye alınmaması için ödemelerini zamanında yapması gerekiyor. Şirketler, kara listeye alınmadan bu süreci atlatmak zorundalar. Aksi takdirde virüs sonrası toparlanmak zor olur. Bu noktada sektör için yeni önlemler alınmalı. Lojistik sektörü, durmayan bir sektör, hareket etmesi elzem. Uçak pilotlarının, gemi kaptanlarını ve mürettebatlarını, TIR şöforlerinin çalışması gerekiyor. Lojistik sektöünün problemsiz bir şekilde çalışması için tedbirlerin alınması gerekiyor.

 

SEKTÖR OLARAK TEKNOLOJİK STRATEJİLERİMİZİ ÖNE ÇEKTİK

Virüsten sonra iş yapış şekillerimiz değişecek. Öncelikle insansız depolar gündeme gelecek. Yani Endsitrü 4.0’e geçişin lojistikte daha hızlı olacağını düşünüyorum. Koronavirüs, bizim 10 yıl sonra hayata geçer dediğimiz şeyleri belki 3 yıla indirecek. Gümrük sistemleri, elektronik sistemlere acil şekilde geçecekler. Biz de sektör olarak teknolojik stratejilerimizi öne çektik. Ama burada çalışanların işsiz bırakılmaması gerekiyor. Onları eğiterek, farklı meslek dallarına yönlendirmemiz gerekiyor. Aksi takdirde insanları işsiz bırakmış oluruz. Almanya bunu çok iyi planlamış durumda.

galata

Yukarı